Om mig

Mit billede
Billeder taget på min vej... Der findes nu også en facebookside, som pendant til bloggen, find den på www.facebook.com/gadeliv

tirsdag, december 20, 2011

Ghana uge 18 - 9. - 15. december 2011

I fredags havde vi Agricultural development planning eksamen, og det er første gang jeg lige tager mig en skraber under en eksamen :)
Ej, det var fordi jeg ikke havde det særlig godt – hovedpine og for lidt at spise, og spørgsmålene var dumme, så jeg tog lige fem minutter. Det hjalp jeg havde det lidt bedre bagefter og jeg tror nu at jeg er bestået. Det samme med Development theories and strategies som vi havde i mandags. Det var den eksamen vi frygtede mest, men det endte med at være den bedste.
Vi havde to dage til at læse pensum, så det var koncentreret læsning og det blev så en af de sjove eksamener – Eksamen er jo en fest for den..bla,bla,bla,bl…

Ellers har vi bare læst for næste uges eksamen samt lavet opgave, lavet en hovsa-aflevering, som vores underviser lige fandt på skulle afleveres inden jul (tak for god planlægning hr. professor), aftalt møder og haft skypemøder, så vi har haft travlt.

Onsdag ringede Clement og spurgte om vi kunne tage ud og se fodbold om aftenen Kotoko FC skulle spille mod Chelsea(!) og vi var på, fordi vi gerne ville opleve stemningen på en afrikansk fodbold stadion med hjemmeholdet (Kotoko) mod Chelsea som er et hold fra en stamme fra Nordghana (Virkeligt opfindsomt navn, men det gør det nemt at være Chelsea fan for stammeholdet spiller i samme farver som det alment kendte Chelsea-hold, så man behøver kun én t-shirt).
Nu er fodbold ikke min yndlingssport, så jeg legede med mit kamera imens kampen stod på, jeg var åbenbart forstyrrende for jeg fik at vide: ”now see the match and support my team :)”. De vandt, men kun på straffespark.
Efter fodboldkampen skulle vi bare lige ude og have en enkelt øl – så vi tog til stamstedet Bantama.
Øllene er jo ikke små her, og pludselig blev de til fire og klokken var 3 om natten. Men det var mega hyggeligt og sjovt.

Et af de møder vi haft i løben af ugen var med Head of Department for Land Economy, som gav os forklaring i hvordan ejendomsforholdene forgår her i Ghana. De har et mærkeligt system i forhold til os, og i sidste ende er der ikke nogen der ejer jorden, men bliver fordelt ud af chieferne. Stammekulturen her i Ghana har stor indflydelse. Det er samme er også ghanesernes tilhørsforhold. De stammer derfra hvor deres mor er fra. Så kommer hun fra Cape Coast så er du fra Cape Coast, selvom du aldrig har været der. Det giver nogle gange lidt sjove samtaler, især når folk behandler os anderledes en de behandler obibini'erne.Til os siger de ofte deres fornavn, og det er ligmeget om de er professorer eller studerende, men hvis vi så står og snakker med f.eks. William og en mine venner kommer hen, så præsenterer William sig ikke som William men med sit efternavn. Han har så lige forklaret mig at hans familie bor i Kumasi, men til min ven forklarer han at han kommer fra Eastern Region. Det skaber forvirring hos mig(!) :)
Venter spændt på fodbold. Samuel til venstre Clement til højre.

Kotoko røde, Chelsea de blå

Action
Kotokos flag


Der skal lige bedes før kamp, efter første halveg, før anden halveg.

Hamatan gør alt beskidt og støvet

Stadionen er ret stor

Syret billede af tilskuerne

De samme tilskuer mindre sløret

Glade tilskuer

En tur til Bantama Street

Vi hygger...

..meget
Samuel og jeg

Regitze og Clement. Jeg sagde de skulle åbne øjnene, så...

Det er så seriøse Katanga ønsker at være.

Det er december, men det ligner forår på nogle af træerne

Forårsblomster

Tilføj billedtekst


Jeg har altid gerne ville fange denne fugl bagfra, fordi den er helt blå, men den er ret kamarasky

Det er gået op for mig at jeg ikke rigtig har taget nogle billeder af campus, så her er lidt

Kæmpe kaktus

Vi skal have lækker fufuo

Spiser sammen med George - katangaboy

Køkkenet til ovenstående restaurent

Spildevand og vandløb mødes

Fisk og spildevand

Et sted på campus

Vi er begyndt at købe vand på pose. 1, det er herre meget billigere, 2. det er herre nemt at drikke af, for man kan bare have en i munden og så arbejde samtidig og så har man hurtigt drukket  en halv liter, 3. man ser ikke dum ud. Det skal måske nævnes at fotografen sidder med en i munden, mens hun tager billedet :)

Brunei og tøjvask

Det er længe siden vi har haft tid til at hænge ude på altanen

En mand jeg hilser på altid. Han gør rent her og har en cykel og en lyserød taske, så han fortjener et billede :)
Brunei by night

Vi er faktisk ret glade for vores pizza, men de puttede tun på, selvom jeg sagde fem gange, no tuna!

Klassekammerrater læser det sidste på trappen inden vi går ind i eksamensrummet

Det er jo jul - man bliver jo nærmest i julestemning
En tilfældig gade i central market, hvor de sælger stof


Kedelig cafeteriamad. Det ser måske ikke slem ud, men når der kun er ca. 5 retter og vælge imellem bliver alt kedeligt.

Campus
Lige inden eksamen

Stort flot trækrone

Projektarbejde, pizza at pool side og star :)

Ham her har selv malet en lang frise med Healthi Life reklame. Han har en skabelon, men så maler han alt op i hånden og giver det skygger og forskellige nyancer. Der ca. 10 ens reklamer. Han må være billig arbejdskraft. Mange af deres reklamer hernede er håndmalet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar