Om mig

Mit billede
Billeder taget på min vej... Der findes nu også en facebookside, som pendant til bloggen, find den på www.facebook.com/gadeliv

tirsdag, december 13, 2011

Ghana uge 17 -- 2. - 8. december 2011

Vi har nu været på Katanga!!! 
Katanga er et berygtet hostel her på campus, hvor der kun bor drenge. Drengene skulle eftersigende være meget seriøse og flittige, men det eneste vi ved om det når vi går forbi er at de råber og skriger af os. De råber Obruni, og er generelt bare irriterende overfor os både fordi vi er piger og hvide! 
Rygterne lyder at kommer der piger ind på Katanga vil drengene begynde at råbe og skrige - endnu mere(!) og te sig fjollet. Værre er det hvis pigen har rød bluse på, så vil de vist gå helt crazy. De har også specielle ritualer, hvor de bl.a. spiller trommer og skyder fyrværkeri af hver fredag fordi det er Thank God It’s Friday (TGIF) Vi har dog mødt et par stykker af de her Katanga-drenge og er efter langt om længe kommet der. 
Og Katanga skuffede ikke. 
De råbte ”fremmede på gangen” (på twi selvfølgelig) og så gik ”bongotrommerne" ellers, at der var fremmede på Katanga – og så kommer der lige en nøgen dreng gående – sådan! Haha. 
Der har været forsøg om at blande piger og drenge på Katanga. Fordi Katanga-drengene havde brug for at blande sig med piger. Det ville Katanga-drengene ikke være med til, så de fortsatte som de altid har gjort, med at gå nøgen på toilettet og badeværelset, så det forsøg stoppede hurtigt igen. 
Nu har jeg været på Katanga et par gange, og de er begyndt at synes de er mindre stodderagtige- men de er stadige frygtelige og går lidt i selvsving når de ser piger såsom; Du er single, jeg er single lad os….og så en masse fine bevægelser, som er ret internationalt kendt kropssprog…! Men så fyrer man bare lidt twi af til dem, og så bliver de glade og mindre stodder-agtige. 
Jeg har fået ny løbepartner. George – en katanga-dreng, som er fodboldspiller. Han har bl.a. været i Danmark og spille. Pga. eksamen spiller han ikke, så nu løber han med mig. Han er klar til at forsvare mig mod Katanga-drengene til hver en tid, hvis de opfører sig dumt, men kan nu godt klare sådan en flok råbende drenge, for vi ignorerer dem bare. Det er nu rart at have fået en af løbe med, så bliver man lidt ekstra presset, og løber lidt længere. 
Ghanesere har ingen mobilpolitik. Telefonen bliver for eksempel bare taget i undervisningen, til foredrag og selv underviserne tager telefonen under undervisningen (og siger bagefter, det er derfor man ikke skal tage telefonen med i klassen – men så lad dog være!) George tog telefonen mens vi var ude at løbe, og sågar på vej op af en bakke…. Haha det er lidt sjovt. Jeg prøver at forklare, at man måske godt kan lægge telefonen fra sig nogle gange og bare slappe af. Så på nr. 2 løbetur havde han ingen telefon med :) 

I fredags indledte vi læseferien med at tage i byen med Clement fra vores klasse. Det var sjovt, vi tog til Bantama, hvilket er et område i Kumasi, hvor hovedvejen stort set er en stor bar. Her mødte vi hans venner og tog så videre til Queens Gate, som er et stort udendørs feststed, her er der live-musik og Azonto musik. Vi var så åbenbart i byen med de eneste to drenge i Ghana, som ikke kan danse Azonto, så de ville have at vi skulle lære dem Azonto…. Der blev ikke lige så mange soloundervisningstimer fra vores side, men sjovt var det. 

Ellers har ugen bare gået med at læse til eksamen og gå til eksamen. Vi havde vores første i mandags. Her skal vi jo skrive eksamenerne i hånden. Der er meget at læse, lære og forstå, men jeg tror det er gået fint nok so far.
Queens Gate (fantastisk billede - I know)

Til venstre min nye bedste ven - Jeps, vi har været venner lige siden jeg blev født, jeg vidste det bare ikke lige.. Han er bror/fætter til Clement (Men her i Ghana er alle brødre eller fætter, spørger du ind til det, er de sjældent blodrelaterede)  Til højre Clement fra klassen. 

Stor flot natsværmer, så 5-7 cm.

VI HAR SET EN SLANGE -wup wup..
4 måneder skal der gå, hvor de farligste dyr vi ser er ildfluer (og myg selvfølgelig), men nu har vi set en SLANGE!!! -mega farlig. Hvad, kan I ikke se den? - den er der... stor og farlig og camoufleret...

George og jeg er ude at spise fufuo - lækkert.

Det er svært at spise suppe med fingerne, og det er svært at fjerne fingrene fra linsen..

Fodbold. Drengene har fyldt tv-stuen og gange op. Da Barcelona og Real Madrid spillede mod hinanden var støjniveauet som på en stadion.

Julepynt på Zel og Georgevich dør. Zel har selv lavet hjertet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar