Om mig

Mit billede
Billeder taget på min vej... Der findes nu også en facebookside, som pendant til bloggen, find den på www.facebook.com/gadeliv

torsdag, december 29, 2011

Ghana uge 20 -- 23. - 29. december 2011

Jul i Ghana, minder på ingen måde om jul i Danmark.

Lille juleaften tilbragte Regitze og jeg på et fodboldstadion. De to mindst fodboldtosser i verden og så sidder vi der. Men det var sjovt. Det var en minde kamp for Sammy Koffour som gik på pension. Han har været en af Ghanas bedste spillere og spillet på Black Star, Bayern München og Roma bl.a. så de lavede et show, hvor kongen også kom forbi og skulle sparke til en fodbold. Fattede aldrig helt hvorfor, but oh well… Kampen var et stort show off af hvad de forskellige spillere kunne, så alt i alt en ret god kamp, med mange mål - flere af den slags kampe, tak. Senere på aftenen tog vi videre på Bantama igen – altid hyggeligt med Clement, Samuel og Emmanuel.
Den 24. tog vi bus til Accra for at fejre julen ved Nana og hendes børn, så hele dagen gik med buskørsel. Den 24. om aftenen var der på ingen måde julestemning her, så jeg skypede hjem og var med i stuen hjemme ved min mor til en sang rundt om juletræet. Det var hyggeligt.
Den 25. er dagen hvor de fejre jul hernede. Vi sov længe så kom ikke med i kirken. Det passede os egentlig ret godt. Vi havde lidt brug for bare at slappe af og lave ingenting. Til frokost var der poundet fufuo og stegt en stor kalkun. Regitze og jeg havde en ønsketænkning, at vi måske skulle sidde sammen alle sammen og spise og snakke. Vi kom ind i spisestuen alle i hele huset kom; moren, børnene, kokken, chaufføren, hans kone, hans mor og søn og os. Der blev bedt en bøn, og så kunne man sætte sig hvor man ville for at spise. Så vi to sad sammen for os selv, og resten af familien sad andre steder eller spiste slet ikke, og så skålede vi ellers med hinanden ønskede glædelig jul, og det var det.
Nå, men den 26. december plejer Nana at lave mad for hjemløse. Vi stod op kl. 6 om morgenen og hjalp med at sortere noget doneret tøj til børn og voksne. Omkring middag var maden færdig og vi hjalp med at køre det rundt til et børnehjem og til forskellige gadehjørner hvor de hjemløse holder til.
Vi var meget savnet efter at have været tre dage i Accra, så vi blev hentet samme dag vi ankom til Kumasi (d. 27.) af Clement og Samuel og blev ført direkte til Bantama – altid hyggeligt.
Regitze tog ud til Clements landsby, og jeg tænkte jeg ville blive hjemme og slappe lidt af og måske få lavet noget fornuftigt på computeren. Men så er der strømafbrydelser, som varede hele dagen… øv øv, så er det eneste jo man kan er at besøge venner på Campus…. :)
Der er fodboldturnering på Campus, og der kommer hold fra andre universiteter. Der kommer også managerer (ved ikke hvad det hedder) og tilbyder fodboldspillerne at komme til USA, på betalt ophold mod at de spiller fodbold og går på universitetet i USA. Jeg tog hen og snakkede med George på fodboldstadionen og alle undrede sig over der kom en hvid og så dem spille, så George bildte dem ind at jeg køber fodboldspillere til Danmark, så de skulle spille ordentligt! Haha, de var pænt skuffet over jeg ikke var der da kampen var slut, sagde George bagefter... haha mig fodboldspillerkøber :)
Min billet

En eller anden tosse der underholdte til kampen. Han dansede alle mulige traditionelle afrikanske danse, og så havde han lige en bh på.

Filmholdet var i julestemning

...og tilskuerne også... Det er altså helt forkert i denne varme.

Ihh vi ser SÅ glade ud :) Emmanuel, jeg, Regitze og Clement
Kongen sparker til bolden (The suit)
Nu er det her ikke det bedste eksempel, men her i Ghana holder rigtig mange af mændene i hånden. Det synes vi er ret sjovt i forhold til hvor homo-forskrækket de er. Det er selvfølgelig bare os danskere som er lidt berøringsangste på det punkt, og lægger for meget i det at holde i hånd.

Pga lyset bad jeg dem om at sidde helt stille og holde vejret, ellers ville billedet blive sløret. Regitze er selvfølgelig altid den bedste model, og gør præcis som der bliver sagt :)

Jep jep julegeden skal også med hjem, så den kommer ind i bagagerummet på bussen.

Jul i Ghana 24. december. 7 timer i bus, sidder i kø.

Ved Nana havde de også et juletræ- "for whatever it is worth", som Nana sagde. Det er kunstigt, med sne og belagt med et lyskædenet.
Hele familien. Fufuo og Kalkun

Jeg skulle jo lige prøve og se hvilken størrelse tøjet var før, jeg kunne sortere det ordentlig
jep jep størrelse stor

Der sorteres

Maden bliver lavet udenfor. Jeg var lidt bange for at min nye ven Geden i baggrunden ville ryge med i maden, men den ryger først til nytår..

Masser af mad

Der pakkes mad på samlebånd

Jeg har fået en afrikanerkost (praye på twi) og nu har jeg lavet den om til juletræ med lækre gaver med vand i under. Ihh det pynter, lige midt på vores gulv. Regitze truer med at fjerne den snart...hmfr...

Julegave til min ven George-kantanga-boy. Han kan ikke lide øl, men ønskede sig en øl i julegave. Og så blive han kaldt Kub3, hvilket betyder kokosnød, fordi han er stærk og kan spille fodbold i mange timer, så jeg lavede lige ham med en Kub3-hovede. (dog kunne jeg ikke finde en kokosnød, så tog en papaya i stedet - but the idea is there, right :) )

Han siger altid "Okwasia beer", hvilket betyder "stupid beer", og vi retter ham altid og siger "Debe debe debe pa pa 3y3 beer", hvilket betyder "nej nej nej, meget god øl" :) Vi har lært at sige stupid på twi, så det bruger vi ret meget... det ligger godt i munden... Men det er et ord der bliver vægtet lidt højere hernede en bare at sige "stupid dit og stupid dat", som jeg gør en del. Vi er blevet advaret om at man kan få bank af at sige orden, men vi er obrunier, så folk griner bare når vi siger det og siger vi er gode fordi vi har lært så mange ord på twi :) Man kan snige som uden om meget fordi man er obruni - de er meget gæstfrie hernede :)
Fufuo, kalkun og rødvin
Mad til hjemløse

FanIce (vanilie is) A healthy refresher. Ohh..yes..

Vi var til koncert i National Theatre i Accra. Der var ikke den store forskel på at gå i kirke og gå til denne koncert, men det var underholdende. Folk gik amok og dansede i tre timer til musikken - temperaturen steg et par grader inde i teatret.
Hygge med vores juletræ, vin og hjemmelavet mad :)

Vi får Tuozaafi (TZ) som er ghanesisk mad. Det smagte faktisk rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar