Om mig

Mit billede
Billeder taget på min vej... Der findes nu også en facebookside, som pendant til bloggen, find den på www.facebook.com/gadeliv

fredag, september 16, 2011

Ghana uge 5 --- 9. -15. sepetember 2011

Wuhuu, vi har nu fået ny regering i Danmark.
Regitze og jeg sidder og fejre på værelset med vores Carlsberg (hihi man må slet ikke drikke på værelset, derfor har vi fyldt det op med rødvin og øl – men altså nigerianerne gør det også…! )
Tillykke Danmark :)

Uhmm Carlsberg, kunne dog ikke få fat i valgflæsk
Den sidste uges tid er gået med at være i skole. Vi er ca. 24 i klasse og sidder i rundkreds/firkant om nogle store borde og underviseren sidder så for enden og snakker. Nogle af professorerne er nemme at forstå, og virkelig spændende at høre på, og andre er virkelig svære at forstå. Nogle snakker i 3 timer i træk uden pauser(!), og nogle snakker i en time og forlader derefter rummet, nærmest inden den sidste sætning er afsluttet. Så Regitze og jeg har siddet der og kigget på hinanden, og sagt ’var det det!’.
Her er hierarkiet og så at professoren har ret, og eleverne tager fejl – hvilket efterlod os med enorm vrede, og en følelse af uretfærdig behandling, som jeg prøvede at forklare til professorerne, i situationen hvor de sagde, at vi alle havde skippet undervisningen sidste uge, MEN INGEN VIDSTE DER VAR UNDERVISNING!!! , så de ville dumpe hele holdet – hvilket jeg dog ikke tror de gør, de sagde bare til mig, det er vores alles skyld at vi ikke vidste det… men vi har jo ikke fået informationen….!!! Ahrg… but anywho….
De fleste undervisninger er så gode og flinke, også selvom de snakker i 3 timer i træk. De er gode til at få klasse med i undervisningen og have gode diskussioner, så det er vildt spændende. Ghana ved godt, de ikke er nær så udviklet som de kunne have været, og professorerne har rejst meget i Europa og nogle også i Danmark for at blive klogere på planlægning, så der refereres ofte til Danmark, eller også bliver vi ofte spurgt hvordan vi gør i Danmark, så det er sjovt nok. Vi er bare fuldstændig smadret efter en dag i skolen, det er så nyt og anderledes, og også ret svært at følge med, da det er på afrikansk engelsk, så vi har sovet til middag to timer hver dag de sidste par dage :) – jeg håber vi snart vænner os til det.
I sidste weekend, var vi ude at lave en photoshoot til et blad, som bliver udgivet her på campus, sammen med nogle andre internationale studerende. Vi var fra Tyskland, Danmark, Nigeria, Cameroun og Togo – det er sjovt at de sagtens kan se forskel på om man komme fra Nigeria eller Ghana, i min verden ligner de hinanden, men omvendt så tror de også Regitze og jeg er tvillinger.
Vi var i bio på fakultet i lørdags og se ”Why marry”. Alt var præcis som vi forventet; forsinket, projektoren gik ned under visningen og filmen var mega ringe. Alle afrikaneren sad og grinede på tidspunkt, hvor det overhovedet ikke var sjovt, og vi sad og grinede på de tragisk komiske tidspunkter – jeg tror på man mister hjerneceller af at se afrikanske film, meeen vi kunne godt tåle at miste et par stykker :)

Photo shoot:
Det skulle se ud som om vi hyggede os rigtig meget, hvilket ikke var så svært, for det var mega sjovt. Alt skulle så også se naturligt ud, hvilket det så også næsten gør :)
Ihh vi hygger helt naturligt på trappen og har det sjovt...ihhh

uhm uhm uhm, det er spændende

Os og nigerianerne, tyskeren, camrounerne(?) og togoerne (?=??)

Regitze og James

Se hvor naturligt vi går op af trappen og hygger og har det sjovt

Ihh spændende læsning om fluid engineering....

Georgevich lærer at sige 'Rasende' fordi det havde jeg skrevet i mine noter fra undervisningen :)

Hygge tid

Afrikanere har et ry for at når de står foran et kamera, så laver de fuldstædige opstillede billeder - de klarede det dog nogenlunde under photoshootet, meeen de kunne ikke dy sig helt. (James og Emmanuel)


Mange af de billeder, som er hernede, kan man se er kasserede biler fra Europa. En dag kørte denne forbi os mens vi sad i en tro-tro.

Vasketøj på campus - Vi får vaske vores tøj på vaskeriet. The laundry guys er ret vilde med os, to af dem har friet til Regitze, og en anden banker hele tiden på på værelset og spørger: "Laundry?" og så siger vi nej, fordi vi ikke har noget, og så spørger han: "Bridget?" - haha men så har jeg ikke lige været hjemme fordi jeg var ude at løbe. (Jeps, jeg er begyndt at løbe hernede.) Så han efterlod da lige sit telefonnummer...

En dag jeg var ude at fotografere lidt for mig selv, var der nogle drenge der begyndte at råbe: Hey white lady! What you think you are doing? Taking pictures? Have you paid?" Jeg blev mega sur på dem og sagde, hallo kom herned og snak i stedet for at råbe, og jeg gad altså ikke at betale, når jeg bare tog billeder på campus (Nogle steder koster det 600 kr at tage billeder!!!) Men de endte med at forklare mig, at de havde råbt, fordi det område jeg gik rundt i var der slanger, så det var egentlig flink nok - jeg fik lov at tage et billede af dem.

Udsigt ud over campus

Sjove fugle der er her


Campus. Et lyssignal, som jeg overhovedet ikke ved hvad skal bruges til.

Rural art faculty or something. Endnu en bygning som ser ud til at forfalde inden den overhovedet er færdig bygget. Vi urbexede lidt i bygning, og mødte en mand som sagde: "Welcome to my home, feel free to see my home" haha nice. Lækkert hus han lige havde scoret sig der, og sikkert også gratis :)

En forladt hjelm, ved ovenstående bygning.

Så var der ikke lige råd til mere asfalt??

Kragelignende fulg, som vækker os hver morgen kl 6.30! Hader dem.

En mindre skov, af en en plante som jeg mener at have haft en stikling af da jeg var lille.

Jeg er helt vild med den røde jord hernede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar